klik2 cuci mata

Jumaat, 26 Mac 2010

Syukur Alhamdulillah..

Alhamdulillah...... bersyukur aku kehadrat ilahi kerana aku telah selamat menjalani pembedahan kaki kiri aku tempoh hari...... pada hari rabu bersamaan 17/ 03/ 2010.....
Aku nak kongsi sedikit pengalaman aku semasa di wad dan semasa pembedahan kaki kiri aku aritu....... Masa di wad aku terpaksa di masukan ke wad kelas 3 kerana kelas 2 penuh..... jd agak ramailah jugak org masa tu.... kat sebelah kiri katil aku ada seorang india, tetapi dia tgh bersiap nak balik.... kemudian sebelah kanan aku pun india jugak.... sblh depan aku remaja melayu....... masa kat wad, wife aku la yang menunggu aku dan membantu aku........( isteri tersayang aku tu )
Bermulalah kisah aku kat wad, aku x boleh makan kerana aku nak menjalani pembedahan pada ptg hari rabu tu..... apalagi nurse dtg utk cucuk jarum bg masuk kan air dan ubat serta mengambil darah utk dibuat pemeriksaan. Jd dlm boring tu aku pun bertanya la pada india sblh kanan aku tu.... nama dia kanan.... umur 32thn....masalah dia di masukan ke wad ni coz kena langar oleh keretapi.... katanyalah...... jd kecederaan dia agak teruk jugak..... kaki kiri putus sampai ke bhg punggung.... tgn kiri putus 2 jari...kemudian sebelah kanan melecut dari kaki sampai ke tangan......dan mengalami masalah tulang belakang.... sampai nak buat apa pun kena dibantu oleh nurse.......
Bagi remaja kat depan katil aku tu pun agak teruk gak tp dia masuk utk kali ke2..... masalah remaja tu dia terbabit dlm kemalangan dgn sebuah Pajero..... Pajero tersebut memotong tp x lepas dan terus merempuh remaja terbabit yg datang dari arah bertentangan... remaja tu mengalami patah peha kiri, kaki kiri dan kesemu jari kaki kiri....... setelah semua pembedahan di buat semua jari kaki kiri dia telah disambung dgn dawai...... bayangkan lah bagai mana siksanya ..... walaupun bukan salah kita tp yg teruk dan menaggung sakit, kita jugak kan? Kesilapan org lain ,org lain jd mangsa.....
Lain pula cite tentang aku ni..... pada jam 7.20pm aku telah dimasukan ke dewan bedah.... apabila masuk ke dewan bedah, aku pun telah dibius kan separuh badan..... dari pinggang ke bawah.....ubat bius tu di cucuk dari tulang belakang..... wow... sakitnya boleh tahan jugak.....masuk kali ni aku dah rasa 2kali ....... masa mula pembedahan dulu pun kena mcm ni gak..... apalagi sesi pembedahan pun bermula lah... aku x rasa apa2 pun, tetapi kali ni masa tgh belangsungnya pembedahan tu, aku muntah dlm 3ke 5kali....
Pembedahan berjalan x berapa lama dlm 1 1/2 jam...... selepas selesai aku telah dihantar kembali ke wad untuk rawatan selanjutnya........ setibanya aku di wad aku terus tidur sampai lah tgh malam.... tanpa makan apa2 pun..... cuma aku bengun bila nurse dtg utk masuk kan ubat, coz semasa masuk ubat tu dia punya sakit boleh tahan jugak..... pada pagi hari khamis nurse dtg utk buat dreesing( cuci luka )..... aku pun apalagi ambil kesempatan lah...... bukan kesempatan apa pun...... masa tu lah alu berpeluang melihat kaki aku setelah semalaman aku x tengok..... aku terkejut! bila aku tengok kaki aku berlobang di tempat pembedahan semalam....... luasnya dalam 2 1/2"..... aku jd tergamam..... dan tertanya2..... kenapa x dicantumkan?.... aku pun bertanyalah pada nurse yg cuci luka aku tu .... nak tau apa dia kata.....? Saya x tau la encik..... kena tunggu doktor dtg periksa nanti encik tanya dia.... apa yg aku boleh buat cu menganggukan kepala je la....
Apabila DR dtg aku pun tanya lah kat DR tu kenapa? DR tu jawab "memang mcm tu, coz DR nak periksa dulu... kalo ok, baru kita akan cantumkan balik"..... maknanya kena masuk bilik bedah sekali lagi la? dgn selaber Dr tu jawab.... "Ya". Dgn rasa tertekan aku cuma berdidam diri je la..... dan mengenang kan utk menempuh pekara sama pada esoknya..... pada hari jumaat pula, aku telah di pangik utk masuk ke dewan bedah semula utk menutup tempat yg di bedah pada hari rabu aritu.... setelah sampai ke dewan bedah, pakar bedah menerangkan pada aku yg mereka x akan cucuk bius mcm aritu.... ia cuma cucuk bius di bahagian kaki sahaja.......coz x boleh cucuk bius terlalu banyak dlm masa terdekat...... dan memberitahu kesakitan akan terasa sikit la..... kemudian bermulalah proses menjahit..... apa yg aku rasakan hanya tuhan sahaja yg tahu......pada minit2 pertama aku x rasa apa2 sangat..... tp bila 10minit berlalu aku rasa dah mcm x pakai bius dia punya sakit... aku ada gak bg tau kat diaorg tp apa yg diorg kata cuma, "tahan sikit ya"....... aku punya menahan rasa mcm nak terkencing2...... nasib la cuma 5minit je yg aku kena tahan..... kemudian, siaplah kerja menjahit.... tp sakitnya terasa sampai aku balik ke wad....... dan aku x dapat blk coz pakar bedah x benarkan..... pada pg sabtu DR dtg utk pemeriksaan..... dan sah kan aku boleh pulang lepas makan tengahari...... sepanjang aku duduk kat wad, wife aku lah yg menjaga aku.... bancuh air, suap makan, lap badan, bawa aku p kencing,mandi dan segalanya la yg dibuatnya, aku cuma duduk dan baring je....Terima kasih sayang, ling tidak kan lupa apa yg telah dikorbankan oh sayang selama ni.....
I LOVE YOU SO MUCH Lepas makan tengahari aku pun pulang, ke rumah mak aku dulu...... aku balik ke tg malim, pada hari isnin coz, aku x larat nak memandu kete, kerana ubat masih ada lagi.... aku rasa nak tido jer di buatnya.......
Tu pengalaman aku masa menjalani pembedahan kaki aku

Tiada ulasan: