klik2 cuci mata

Jumaat, 26 Mac 2010

Syukur Alhamdulillah..

Alhamdulillah...... bersyukur aku kehadrat ilahi kerana aku telah selamat menjalani pembedahan kaki kiri aku tempoh hari...... pada hari rabu bersamaan 17/ 03/ 2010.....
Aku nak kongsi sedikit pengalaman aku semasa di wad dan semasa pembedahan kaki kiri aku aritu....... Masa di wad aku terpaksa di masukan ke wad kelas 3 kerana kelas 2 penuh..... jd agak ramailah jugak org masa tu.... kat sebelah kiri katil aku ada seorang india, tetapi dia tgh bersiap nak balik.... kemudian sebelah kanan aku pun india jugak.... sblh depan aku remaja melayu....... masa kat wad, wife aku la yang menunggu aku dan membantu aku........( isteri tersayang aku tu )
Bermulalah kisah aku kat wad, aku x boleh makan kerana aku nak menjalani pembedahan pada ptg hari rabu tu..... apalagi nurse dtg utk cucuk jarum bg masuk kan air dan ubat serta mengambil darah utk dibuat pemeriksaan. Jd dlm boring tu aku pun bertanya la pada india sblh kanan aku tu.... nama dia kanan.... umur 32thn....masalah dia di masukan ke wad ni coz kena langar oleh keretapi.... katanyalah...... jd kecederaan dia agak teruk jugak..... kaki kiri putus sampai ke bhg punggung.... tgn kiri putus 2 jari...kemudian sebelah kanan melecut dari kaki sampai ke tangan......dan mengalami masalah tulang belakang.... sampai nak buat apa pun kena dibantu oleh nurse.......
Bagi remaja kat depan katil aku tu pun agak teruk gak tp dia masuk utk kali ke2..... masalah remaja tu dia terbabit dlm kemalangan dgn sebuah Pajero..... Pajero tersebut memotong tp x lepas dan terus merempuh remaja terbabit yg datang dari arah bertentangan... remaja tu mengalami patah peha kiri, kaki kiri dan kesemu jari kaki kiri....... setelah semua pembedahan di buat semua jari kaki kiri dia telah disambung dgn dawai...... bayangkan lah bagai mana siksanya ..... walaupun bukan salah kita tp yg teruk dan menaggung sakit, kita jugak kan? Kesilapan org lain ,org lain jd mangsa.....
Lain pula cite tentang aku ni..... pada jam 7.20pm aku telah dimasukan ke dewan bedah.... apabila masuk ke dewan bedah, aku pun telah dibius kan separuh badan..... dari pinggang ke bawah.....ubat bius tu di cucuk dari tulang belakang..... wow... sakitnya boleh tahan jugak.....masuk kali ni aku dah rasa 2kali ....... masa mula pembedahan dulu pun kena mcm ni gak..... apalagi sesi pembedahan pun bermula lah... aku x rasa apa2 pun, tetapi kali ni masa tgh belangsungnya pembedahan tu, aku muntah dlm 3ke 5kali....
Pembedahan berjalan x berapa lama dlm 1 1/2 jam...... selepas selesai aku telah dihantar kembali ke wad untuk rawatan selanjutnya........ setibanya aku di wad aku terus tidur sampai lah tgh malam.... tanpa makan apa2 pun..... cuma aku bengun bila nurse dtg utk masuk kan ubat, coz semasa masuk ubat tu dia punya sakit boleh tahan jugak..... pada pagi hari khamis nurse dtg utk buat dreesing( cuci luka )..... aku pun apalagi ambil kesempatan lah...... bukan kesempatan apa pun...... masa tu lah alu berpeluang melihat kaki aku setelah semalaman aku x tengok..... aku terkejut! bila aku tengok kaki aku berlobang di tempat pembedahan semalam....... luasnya dalam 2 1/2"..... aku jd tergamam..... dan tertanya2..... kenapa x dicantumkan?.... aku pun bertanyalah pada nurse yg cuci luka aku tu .... nak tau apa dia kata.....? Saya x tau la encik..... kena tunggu doktor dtg periksa nanti encik tanya dia.... apa yg aku boleh buat cu menganggukan kepala je la....
Apabila DR dtg aku pun tanya lah kat DR tu kenapa? DR tu jawab "memang mcm tu, coz DR nak periksa dulu... kalo ok, baru kita akan cantumkan balik"..... maknanya kena masuk bilik bedah sekali lagi la? dgn selaber Dr tu jawab.... "Ya". Dgn rasa tertekan aku cuma berdidam diri je la..... dan mengenang kan utk menempuh pekara sama pada esoknya..... pada hari jumaat pula, aku telah di pangik utk masuk ke dewan bedah semula utk menutup tempat yg di bedah pada hari rabu aritu.... setelah sampai ke dewan bedah, pakar bedah menerangkan pada aku yg mereka x akan cucuk bius mcm aritu.... ia cuma cucuk bius di bahagian kaki sahaja.......coz x boleh cucuk bius terlalu banyak dlm masa terdekat...... dan memberitahu kesakitan akan terasa sikit la..... kemudian bermulalah proses menjahit..... apa yg aku rasakan hanya tuhan sahaja yg tahu......pada minit2 pertama aku x rasa apa2 sangat..... tp bila 10minit berlalu aku rasa dah mcm x pakai bius dia punya sakit... aku ada gak bg tau kat diaorg tp apa yg diorg kata cuma, "tahan sikit ya"....... aku punya menahan rasa mcm nak terkencing2...... nasib la cuma 5minit je yg aku kena tahan..... kemudian, siaplah kerja menjahit.... tp sakitnya terasa sampai aku balik ke wad....... dan aku x dapat blk coz pakar bedah x benarkan..... pada pg sabtu DR dtg utk pemeriksaan..... dan sah kan aku boleh pulang lepas makan tengahari...... sepanjang aku duduk kat wad, wife aku lah yg menjaga aku.... bancuh air, suap makan, lap badan, bawa aku p kencing,mandi dan segalanya la yg dibuatnya, aku cuma duduk dan baring je....Terima kasih sayang, ling tidak kan lupa apa yg telah dikorbankan oh sayang selama ni.....
I LOVE YOU SO MUCH Lepas makan tengahari aku pun pulang, ke rumah mak aku dulu...... aku balik ke tg malim, pada hari isnin coz, aku x larat nak memandu kete, kerana ubat masih ada lagi.... aku rasa nak tido jer di buatnya.......
Tu pengalaman aku masa menjalani pembedahan kaki aku

Sabtu, 13 Mac 2010

Tension..........

Aku tgh pening kepala dan susah hati coz... minggu depan akan berlangsungnya majlis konvokesyen UPSI ke12....... dan yg paling buat aku tension.... bila mana pada17 hb nanti aku akan menjalani pembedahan semula kaki aku...... aduh ...aku rasa mcm x ada mood jer nak keje minggu dpn........ coz aku rasa tension sangat utk menghadapai pembedahan tu ....... sebabnya, aku dah meharungi nya dahulu..... dan aku dah rasa azabnya, jd minggu dpn aku kena hadapi benda yg sama lg........ sekarang aku tgh down sangat ni.... sampai nak makan pun rasa mcm x ada selera dan nak makan apa pun aku x tau dah..... kemudian kaki aku rasa mcm sakit sangat dari dulu..... mcm tau tau jer aku kena oprate minggu depan.....skrg ni aku rasa mcm nak marah jer, kekadang anak aku buat hal sikit pun aku tengking dia... kekadang aku rasa aku ni teruk sesangat..... sampai anak aku yg baru umur 5thn pun aku nak tengking mcm org dewasa...... bkn aper dlm keadaan aku yg tgh serabut ni, aku sendiri x tau apa yg aku buat...tp bila kau rasa nak marah atau x berapa ada mood aku saja la bawa tidur awal ke atau melayan tv ..... sampai aku x peduli wife aku buat keraj sorang... selalu tu aku ada la tlg di a buat kerja umah sikit2 ataupun memasak... tp aku skrg ni memang dah x ada mood nak buat semua tu...... Ya alllah tolong lah hamba mu yg hina dah lemah ini ya allah.... aku bermohon kepada mu ya allah, semoga kau tabah akan jiwa ku, kau kuatkan semangat ku untuk menempuh segala ujian yg kau berikan kepada lku...... ya allah.... amin....

Khamis, 11 Mac 2010

KONVOKESYEN UPSI KE12

Alhamdulillah... syukur kehadirat ilahi..... kerana pada tahu ni aku dapat menyertai pesta konvo di UPSI.... tapi untuk satu hari jer la..... coz pada 17 hb ni aku kena masuk wad bagi menjalani pembedahan semula menyambung urat kaki kiri aku yg terputus pada bln 4 ,thn lepas...... utk thn ni aku dapat tahu yg Kelab Pembangunan JPPHB ada membuka gerai seperti thn 2008..... gerai kami menjual air minuman, kerepek dan makanan ringan........ nampaknya aku cuma dapat joint 1hari jer la nampaknya...... :( jd aku harap agar kekawan dapat la kiranya memeriahkan lg gerai kita semua..... kita ulangi sejarah lalu dimana gerai kita yg paling happening dan yg paling laris dan tutup awal....... memang best giler......... kat bawah ni ader sikit gambar gerai kami pada thn 2008....



Tu yg kat tiang tu aku la......... baju putih tu en. sukor....

Tengokla betapa meriahnya gerai kami..... tu semua student la tu...... yg baju biru tu aku lupa la sapa..... aku rasa tu macam Ajip la......

Gambar diambil dari Blog Kelab Pembangunan.

Selasa, 9 Mac 2010

Lucu dan sengau


Aku nak kongsi citer sikit dgn korang pasal 3org ni yg selalu buat kecoh pepagi hari..... bukan aper smlm aku dgr pasal diaorg jemput juara raja lawak dtg konti sinar.... dan diaorg ada buka talian utk pendengar bg tau tentang citer lucu yg diaorg ada..... jd ada sorang pemanggil tu bg tau tempat dia ada org yg sengau x faham bila org cakap elok.... bila kita cakap sengau jugak baru faham.... nak wat cam ner..... dah tuhan jdkan dia mcm tu.... bukan kehendak dia pun.... tp aku ada citer lucu pasal sengau ni.....

Ada 2 sahabat sedang menunggang motosikal, sambil merempit... penunggang x sengau tapi pembonceng nya sengau.....
penunggang: Pengang aku kuat2......

Pembonceng: Okey.....

Penunggang: Tundukx2....

tiba tiba pembonceng menepuk blkg penunggang sambil menjerit.....

Pembonceng: terapek.... terapek..... terapek.... (dalam nada sengau)

Penunggang: mana?.....

Pembonceng: melakang....... (nada sengau)

Tanpa berlengah lagi penunggang terus memecut utk melarikan diri dari polis trafik seperti yg di bg tau oleh rakannya tadi. si pembonceng terus menjerit lagi.....

Pembonceng: terapek... terapek...terapek......

dalam keadaan kelam kabut tadi penunggang terus meluru laju sambil menoleh ke blkg.... dalam keadaan hairan penunggang dapati tiada polis trafik pun di belakannya.... tetapi rakan nya masih lg menjerit mangatakan.....

Pemnonceng: terapek...terapek...terapek....

penunggang terus memberhentikan motosikalnya di tepi jalan dan mendapati rakan nya masih lg menjerit... terapek...terapek.... dengan tercengang penunggang dapati kaki rakannya itu telah tersepit di celah rim motosikalnya.....

rupa rupanya rakan nya itu menjeri manyatakan kakinya telah tersepit di celah jejari motosikalnya..... dgn selamber dia ketawa terbahak behak..... sehingga mengeluarkan air mata........ tanpa mengendahkan kaki rakannya itu cedera.......

Moral cite ni: jangan lah kita memandang rendah kekurangan seseorang tu. di bukan meminta utk dilahirkan di dunia cacat/ kekurangan sebegitu rupa....

Wasalllam.............

Lawak org asli

Kisah ni bermula di sebuah kg yg x berapa terpencil sangat..... yg mempunyai jalan raya yg berturap elok..... dan mempunyai kemudahan awam yg cukup......cerita belaku di jalan raya yg x berapa sesak sangat ....... sedang2 saja....... Di tepi jalan dibawah pokok... (ya la xkan tengah jln dan atas pokok pulaknya).....ada 2 org polis trafik yg sedang menjalankan tugas mereka menahan dan memeriksa kenderaan yg lalu lalang...... nak jd kan citer terdapat kg org asli berdekatan situ....... dan bermulalah cerita ni..... ada seorg org asli ni menunggang motosikal dgn membawa isteri dan 2org anak, seorg anak duduk di hadapan dlm bakul moto dan seorg lg di tengah antara bapa dan ibunya..... sambil memandu dgn perlahan dan menghampiri kawasan polis trafik tadi.... tiba tiba terjadilah satu kekonfiusan yg melampau.........

situasi 1
Polis trafik1: Mat mike tengok org tu, ramebeno naik moto tu,
Polis trafik2: Ye le salah ni, melanggo undang2 ni.
Polis trafik1: mike pegi tahan dan tanye lesen dgn roadtax.
sambil mengelen kepala polis trafik2 td pun pergi ke bahu jalan utk menahan moto org asli tersebut......
Polis trafik2: berhenti.....
(sambil mengankat tangan isyarat berhenti)
org asli : Tak muat dah enshik (dgn nada dan seleng org asli)
Dengan selamber org asli tersebut berlalu begitu sahaja...... dan polis trafik berkenaan berasa binggung dan pelik....
Polis trafik2: aik.... dia ingat teman nak numpang moto die ke? ape
punye org asli ni...
Polis trafik1: napele biokan dia jln terus?.... nape x suruh dia berhenti?...
Polis trafik2: mane teman tau kan,teman tahan dia, suruh behenti....
mike tau ape dia kate?
Polis trafik1: Ape yg dia kate kat mike?
Polis tarfik2: Tak muat dah enshik, dah penuh......ade ke patut?
(dgn nada lawak dan sinis)
Polis trafik1: kah...kah....kah....
(ketawa dgn penuh perasan lucu)
P/s: Tu la org peribumi.... kekadang mereka x paham undang2 dan peraturan negara kita... tp kita pun patu lah memberi petunjuk kepada mereka agar mereka faham tentang sesuatu benda yg mereka x tahu.

Panas... panas.....

Al kisah, di suatu malam yg sunyi dan tenang, selepas hujan renyai suasana tenang nyaman dan angin sepoi sepoi bahasa, wow... mcm nak buat novel la plak.... telah berlansunnya sukan antara jabatan di UPSI.... jd team JPPHB tidak ketinggalan lah.... baik team lelaki/wanita..... mlm td perlawanan bola tampar... acara sepatunnya bermula jam 8.30pm tp ia di mulakan lewat sedikit..... dimana JPPHB telah di undi utk first game menentang FSM... tp yg bagusnya kami menang tanpa bertanding kerana pasukan lawan tidak cukup orang.... (Walk over) jd kami menang la 1 game.....
Nak jd kan citer pasukan FSM telah pun cukup ahli kump jadi, mereka layak la menyertai pelawanan ke2 pd mlm td.... yang aku x puas ati dan membuatkan aku panas sangat semlm pasukan aku xdapat main pusingan seterusnya tetapi pasukan lain sampai 2x main, last sekali kami dapat tau yg team kami akan bermain pd kul 11.30pm ja kekawan aku pun dah naik panas la semuanya, jd kami ambik keputusan utk blah dan buat hal kami...... kemudian penganjur bg tau kami yg game kami kena smbg pd ptg selasa(esoknya) .... Cubalah bayangkan dari kul 9.00pm hingga kul 11.30pm kami tunggu sudahnya kena lawan esoknya...... ati mana x panas dan bengang..... jd aku pun x tau la ptg ni mcm maner? kami semua sibuk, bkn mcm org lain... cukup msa kul 5pm blk... kami bkn ader time keje, nak pulak sekarang ni tgh sibuk buat persiapan konvokesyen, lg la teruk... siang malam kena kerja,... aku pun x tau la mcm maner.... kalo kami x dtg ptg ni, team kami akan kalah....... jd berserahla kepada yg kuasa....

Isnin, 8 Mac 2010

Penyanyi pujaan aku

video

Ni aku ada upload dar youtube lagu Jamal Abdillah semasa beliau buat konsert kat Istana Budaya... aku dah lamer x pi mana2 konsert semenjak kahwin... jd aku harap kalo la Jamal abdillah dapat buat konsert kat Ipoh maka dgn bangganya kau akan pi walau apa pun rintangan yg datang.... aku memang dah lamer sangat mina dgn suara dia yg lunak merdu, so kalo org nak kata apa pu pasal dia aku malas nak ambil peduli yg pasti dia telah cuba un jd mcm org biasa dan hidup seperti sediakala tp ...... aku rasa kita semu tahu dia pu bkn nak jalan hidup mcm ni ka?... Abg ipar aku dulu pu pernah jd pa kepada Jamal Abdillah masa dia buar konsert ka JB dulu... kakak aku merasa la pi ke konsert tu dan dapat la bersemuka dgn beliau (jamal abdillah)...
Kalo nak kata lagu beliau memang sedap didengar kerana suara nya sungguh shahdu dan lunak..... pada aku tiada siapa yg dapat tandingi suara beliau.... malah ada yg bg tau aku bahawa Mawi mempunyai suara seakan beliau tp pada aku masih x mampu mengugat dan mengambil tempat beliau lg.....
Kebanyakan lagu beliau aku boleh nyanyi (karaoke) la, tapi ada satu lagu yg aku susah sikit nak di nyanyikan, lagu tu Gazal Asmara... kerana lengoknya sangat unik dah mendayu......
Penyanyi di malaysi ni ada beberapa org sahaja yg mempunyai suara yg lain dari yg lain cth:
Jamal Abdilah ,Salim Iklim ,Amy Serch ,Mus May , Ramli Sharif Papa Rock ,M Nasir Sifu ,To'ki ,Ella ,Ziana Zin , dan beberapa org lag la.....
Pada ku yg pasti Raja Pop Malaysia tiada siapa dapat tandingi lagi....
JAMAL ABDILLAH RAJA POP MALAYSIA

Ahad, 7 Mac 2010

Tahniah....


TAHNIAH kepada penganjur Raja Lawak musim 4 iaitu ASTRO.......
Bagi aku musim ni xberap best sangat.... cuma td masa final pak Kasim Pon Pon... banyak buat aku ketawa dgn komidi muzikal dia memang grand dan happening........ aku cuma mengharapkan agar Idlan (pak kasim pon pon) yg bawa pulang Kia Sorento..... tp apa kan daya dapat kat Kecik.... jd la pak kasim janji boleh bawa kete Kia Optima balik kg pun kira ok gak la... bagus2 harap2 lepas ni akan keluar cita pak Kasim The Siri la plak....... Sesungguhnya aku memang sokong Pak Kasim Pon Pon... dan aku ada sms dia tp apakan daya takdir telah menentukan segalanya........


Juara Raja Lawak Astro Musim 4 Kump Kecik (asal dari kampung).......

Naib Juara Raja Lawak Astro4 Idlan ( pak kasim pon pon)...

Tempat Ketiga Raja Lawak Astro Muasim4 Alex (maggi saya sudah kembang)...

Jumaat, 5 Mac 2010

Final Raja Lawak Astro Musim Ke 4

Hari ahad malam isnin ni final raja lawak yg menyaksikan 3 peserta yg berjaya iaitu Alex, Idlan dan Kecik. Depa ni memang berbakat, tp x berapa berkenan sangat la kat peserta musim ni yg aku jangka blh jd juara pun dah keluar awal ari tu.... aku kalo boleh nak kan Mamu yg jd juara musim ni...... tp apa kan daya x kesampayan..... Juara musim ni aku x berani nak cakap la sape...... tp kalo Idlan buat yg terbaik dan lawak gila aku pasti aku akan undi dia gila2....... apa2pu kita tunggu........... dan lihat.........

Khamis, 4 Mac 2010

NEW PRODUCTS FOR RC CARS

SIRIO 3,5 cc RALLY RACING ABC 7 PORTS


Platinium BL Engine 3.5T

CUBE Brushless Competition Speedo

Esprit 3 Univers 2.4 Ghz with TX/RX

Robitronic Avid V2 "2010" Touring Car Kit

Kepada peminat RC Car yg nak tahu lebih lanjut lg boleh layari laman web www.rc-cars24.com. terdapat banyak produk yg menarik dan terbaru. Aku dapat maklumat ni pun dari sumber yg boleh di percayai.....




Trip memancing udang ke sarawak

Aku sebenarnya tgh rasa sedih sikit pasal trip ni..... rakan setugas aku iaitu abg. shidi, abg.hadi dan en. saad nak p mancing ke sarawak pada bln april ni....... aku...... nak ikut tp rasa mcm malas coz perbelajaan x berapa tinggi sangat cuma duit flight ngan makan jer kena keluar ... tempat tinggal dah ader, kenderaan pun dah ader....
Tambang flight pun x mahal maner sangat dlm Rm200 pergi dan balik, Air Asia la.....Lg pun aku x pernah sampai Sarawak lg.... kemudian dgn pengalaman memancing udang galah sarawak tu yg aku rasa x senang duduk ni.... mcm nak p mcm x nak... aku dah try serch tiket flight masih murah lg blh dapat...... jd aku pun tgh pening ni mikir kan benda ni...... aduiiiiiiii...
Kalo la wife aku baca ni entah aper dia kata nanti.... kurang2 pun dia nak ikut samer la tu...... lg pening aku di buatnya........ Aper yg buat aku rasa teringin sangat nak p tu sebab aku nak rasa memancing udang galah kat saner...... fuhhhhhhhhhhhhhhhh.... mengeletar ras kaki tangan aku ni.... x dapat ku bayangkan mcm maner rasanya semasa udang galah tu menarik joran aku dan pada masa itu aku dgn rasa gairahnya menarik joran aku yg telah di sentak oleh udang galah yg mungkin saiznya sebesar botol mineral water 500ml.... cuba bayang kan...... dengan situasi tu...... rakan2 aku pun......turut sama dapat merasakan apa yg aku rasa........ wow..... yes...yes... dgn getaran sang sepit yg meronta utk melepaskan diri dari mata pancing aku......... aku dgn semangatnya..... mengarau/ mengili kekili aku utk menaik kan sang sepit biru...... apabila sampai ke permukaan air ...... ternampak sepit biru yg sebesar pen merker....... fuhhhhhhh......bayangkan lah.......
Mak ai..... jauh aku megelamun ni...... tu lah hakikat kalo dapat ikut mereka...... Inshaallah kalo ada rezeki....... mudah mudahan....

Kenangan Lalu

Kenangan semasa di sabah ketika menyertai pertandingan KIK peringkat IPTA
Amacam ader gaya pelumba dunia ker?... anak ku masa berumur 2thn.

Kenangan semasa berada di litar Kg Gajah.... bergambar dgn kereta trek dari Team Zero4


Ader banyak lg gambar kenangan yg aku x tau maner aku letak aku tgh cari ni.... ada kenangan semasa aku menyertai Explomind UPSI dari Tg. Malim ke Tasik Banding. Kalo aku jumpa nanti aku uplod kan utk korang.... kay....